خواص ماست با پونه

ماست با ادویه

مصرف ماست با پونه می‌تواند خواص متعددی داشته باشد. پونه گیاهی است که خواص دارویی فراوانی دارد و می‌تواند در درمان عفونت معده، کاهش دردهای قاعدگی و عفونت رحم، بهبود سریع‌تر سرماخوردگی، رفع یبوست و تنظیم عملکرد روده‌ها، سم‌زدایی کبد، کمک به لاغری و پیشگیری از سرطان مفید باشد.

از طرف دیگر، ماست نیز خواص زیادی برای بدن دارد. ماست کمک می‌کند به دستگاه گوارش، تنظیم کلسترول خون، تنظیم فشار خون، تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از اسهال.

اما ترکیب پونه با ماست موجب می‌شود تا جذب کلسیم از ماست بهتر انجام شود. با این حال، باید توجه داشت که ماست دارای طبع سرد بوده و زیاده روی در مصرف آن برای افراد دارای مزاج سرد توصیه نمی‌شود. همچنین خوردن ماست همراه با غذا می‌تواند جذب آهن و کلسیم را کاهش دهد.

ماست با پونه یکی از ترکیبات بسیار رایج در بین ایرانی‌ها است۱. این ترکیب دارای خواص زیادی برای سلامتی است:

 

تقویت سیستم گوارش:

پونه به جهت داشتن خواص ضد اسپاسم به تسکین درد یا گرفتگی معده کمک می‌کند. با استفاده از این داروی گیاهی می‌توان عملکرد کبد را بهبود بخشیده و با تحریک تولید صفرا به هضم غذا کمک کرد.

سرشار از کلسیم:

برای تقویت استخوان‌ها و کودکان در حال رشد می‌توانید از پونه استفاده کنید. برای این منظور بهتر است برای تاثیرگذاری بیشتر پونه تازه یا خشک شده را به همراه ماست یا دوغ مصرف کنید.

 

تقویت پوست:

پونه دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی بوده و به همین دلیل نوشیدن چای و دمنوش پونه یا بخور پونه با پاک سازی پوست به درمان آکنه و جوش صورت کمک می‌کند.

نکته: با این حال، باید توجه داشت که ماست دارای طبع سرد بوده و زیاده روی در مصرف آن برای افراد دارای مزاج سرد توصیه نمی‌شود. همچنین خوردن ماست همراه با غذا می‌تواند جذب آهن و کلسیم را کاهش دهد. همیشه قبل از مصرف هر گونه ماده غذایی یا دارویی، بهتر است با پزشک مشورت کنید. همچنین برای استفاده بهینه از خواص ماست با پونه، مصرف آن را با توجه به نیازهای بدن و رژیم غذایی خود تنظیم کنید.

 

Facebook
Telegram
WhatsApp
Email
Twitter