۱۹تا ازکاربردترین مصارف سرکه سیب

سرکه سیب

سرکه‌ی سیب همه کاره بوده و کاربردهای فراوانی دارد. استفاده از آن روشی آسان و ارزان برای حل بسیاری از مشکلات خانه است.

 

۱. تهیه‌ی سس سالاد

یک راه آسان برای استفاده از سرکه‌ی سیب، تهیه‌ی سس سالاد است. سس‌های خانگی نسبت به سس‌هایی که از فروشگاه می‌خرید، سالم‌تر بوده و اغلب خوشمزه‌تر نیز هستند.

 

۲. پاک کننده‌ی همه کاره

معمولاً سرکه‌ی سیب به دلیل داشتن خواص آنتی باکتریال، انتخابی محبوب و جایگزینی طبیعی برای پاک کننده‌های شیمیایی محسوب می‌شود. ۱ فنجان آب را با نصف فنجان سرکه‌ی سیب مخلوط کنید و پاک کننده‌ی همه کاره‌ی شما آماده است. هرچند، این محلول ارزش چندانی ندارد؛ زیرا سرکه‌ی سیب در مقایسه با پاک کننده‌های شیمیایی که باکتری‌های مضر را از میان می‌برند، تاثیر بسیار کمتری داشته و فقط می‌تواند برخی از باکتری‌ها را از بین ببرد.

 

۳. از بین بردن کرم‌های داخل میوه

برخی اوقات این کرم‌ها می‌توانند به آفت تبدیل شوند. خوشبختانه به سادگی می‌توان آن‌ها را با استفاده از سرکه‌ی سیب به دام انداخت. کمی سرکه‌ی سیب را داخل یک فنجان ریخته و چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید (تا کرم‌های به دام افتاده غرق شوند) و مشکلتان حل خواهد شد.

 

۴. آب‌پز کردن بهتر تخم مرغ‌ها

افزودن سرکه به آبی که برای جوشاندن یا آب پز کردن تخم مرغ‌ها استفاده می‌کنید، به شما در داشتن تخم مرغ‌های بهتر کمک می‌کند؛ زیرا هنگامی که پروتئین‌های موجود در سفیده‌ی تخم مرغ در یک محیط اسیدی‌تر قرار می‌گیرند، سریع‌تر سفت می‌شوند.

قطعاً هنگام آب پز کردن تخم مرغ می‌خواهید سفیده‌اش سریعاً سفت شود تا شکل تخم مرغ حفظ شود. استفاده از سرکه هنگام جوشاندن تخم مرغ، فرایند سفت شدن سفیده‌ی تخم مرغ را افزایش می‌دهد. اگر پوسته‌ی تخم مرغ حین جوشاندن آن بشکند، سرکه‌ی موجود در حفظ شکل تخم مرغ موثر خواهد بود.

 

۵. تهیه‌ی چاشنی غذا

می‌توانید هنگام آشپزی از سرکه‌ی سیب برای درست کردن چاشنی غذا استفاده کنید. در واقع، سرکه‌ی سیب ترکیبی فوق العاده در بسیاری از چاشنی‌های استیک است، زیرا مزه‌ی ترش و شیرینی به گوشت می‌دهد. سرکه‌ی سیب را با سیر، سس سویا، پیاز و فلفل قرمز ترکیب کنید تا استیکتان خوشمزه‌تر شود.

 

۶. شست‌و‌شوی میوه‌ها و سبزیجات

ممکن است بسیاری از افراد به سموم و آفت کش‌های موجود روی میوه‌ها و سبزیجات حساس باشند؛ به همین دلیل، برخی از آن‌ها میوه‌ها و سبزیجات خود را در سرکه‌ی سیب می‌شورند و امیدوارند که مواد شیمیایی بیشتری را نسبت به آب پاک کند.

هرچند کاملاً مشخص نیست که آیا سرکه نسبت به آب سموم بیشتری را پاک می‌کند یا خیر، اما ممکن است در از میان بردن باکتری‌های مضر غذاها موثر باشد. مثلاً مشخص شده است که شستن غذا در سرکه، باکتری‌های مضر مانند ای کولای و سالمونلا را از میان می‌برد.

 

۷. شست و شوی موها

گفته می‌شود که شست و شوی موها با سرکه‌ی سیب، تجمع آلودگی را از میان برده، گره‌های مو را از هم باز کرده و باعث درخشندگی مو می‌شود. ۱ واحد سرکه‌ی سیب را با ۱ واحد آب مخلوط کرده و آن را روی موهایتان بریزید. چند دقیقه صبر کرده و سپس موهایتان را بشویید. اگر پوستی حساس دارید، باید محلولتان را رقیق‌تر کنید؛ زیرا سرکه‌ی سیب نسبتاً اسیدی است.

 

۸. تمیز کردن دندان مصنوعی

می‌توانید از سرکه‌ی سیب برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده کنید. گرچه اتفاق نظر روی بهترین روش تمیز کردن دندان مصنوعی وجود ندارد، اما تصور می‌شود که مواد باقیمانده از سرکه‌ی سیب نسبت به پاک کننده‌های دیگر، آسیب کمتری به لایه‌ی درونی دهان می‌زنند.

 

۹. استفاده در حمام

بسیار از افراد به همان دلیل قبلی که از سرکه‌ی سیب به عنوان تونر صورت استفاده می‌کردند، از آن در حمام نیز استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید آن را امتحان کنید، ۱ یا ۲ فنجان سرکه‌ی سیب را به آب وان اضافه کرده و از حمامتان لذت ببرید.

 

۱۰. تهیه‌ی سس

سرکه‌ی سیب ماده‌ای فوق العاده برای تهیه‌ی سُسی تند است. می‌توانید آن را به سس‌های گوجه‌ای اضافه کنید تا طعمشان تقویت شود.

 

۱۱. استفاده در سوپ

افزودن سرکه به سوپ، طعم آن را بهتر می‌کند. اگر سوپ خانگی و مورد علاقه‌تان کم مزه است، در پایان، تا زمانی که طعم آن عالی شود، کمی سرکه‌ی سیب به سوپتان اضافه کنید.

 

۱۲. از میان بردن علف‌های هرز

یکی دیگر از کاربردهای خانگی و فوق العاده‌ی سرکه‌ی سیب، از میان بردن علف‌های هرز است. سرکه‌ی غلیظ را روی علف‌های هرز باغچه‌تان اسپری کنید. هم‌چنین می‌توانید آن را با صابون و آبلیمو ترکیب کنید تا تاثیرش دو چندان شود.

 

۱۳. استفاده در کیک‌ها و شکلات‌های خانگی

سرکه‌ی سیب، به خصوص هنگام پختن شکلات‌های وِگان که نمی‌توان در آن‌ها از تخم مرغ استفاده کرد، طعمی محبوب در شیرینی پزی و بهبود دهنده‌ی بافت کیک است. هم‌چنین سرکه‌ی سیب می‌تواند مانند این دستور پخت، طعم بیشتری به شکلات‌ها و کارامل بدهد.

 

۱۴. استفاده در نوشیدنی‌های داغ

۲ قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب را با ۱ قاشق غذاخوری دارچین، ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۲ قاشق غذاخوری آبلیمو و ۱۲ اونس (۳۵۵ میلی لیتر) آب داغ ترکیب کنید تا نوشیدنی داغ متفاوتی تهیه کنید.

 

۱۵. تمیز کننده‌ی ظرف‌ها

شستن ظرف‌ها در سرکه‌ی سیب به از میان بردن تمامی باکتری‌های مضر کمک کرده و ظرف‌ها را تمیز نگه می‌دارد. برخی از افراد آن را به آب سینک اضافه کرده و برخی دیگر آن را در مایع ظرفشویی‌شان می‌ریزند.

 

۱۶. محافظت از غذا

سرکه‌ی سیب همانند انواع دیگر سرکه‌ها، نگه دارنده‌ی فوق العاده‌ایست. در حقیقت، هزاران سال است که مردم از سرکه سیب برای درست کردن ترشی و نگهداری از غذا استفاده می‌کنند؛ این سرکه بدین گونه عمل می‌کند که غذا را اسیدی‌تر کرده، آنزیم‌های آن را غیر فعال می‌کند و باکتری‌هایی را که ممکن است غذا را فاسد کنند، از میان می‌برد.

 

۱۷. تمیز کردن سطوح چینی

برای از بین بردن لکه از روی سینک‌های چینی، آن را با آب پُر کنید و ۲ فنجان سرکه‌ سیب به آن بیفزایید. سینک را به همین حالت به مدت ۲۰ دقیقه الی ۲ ساعت بسته به مقدار لکه‌ها بگذارید.

 

۱۸. جلا دادن نقره، برنز، برنج و مس

برای جلا دادن نقره نصف فنجان سرکه‌ سیب را با ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین مخلوط کنید. نقره را برای چند ساعت در این مخلوط قرار دهید و سپس تمیز کنید.

برای جلا دادن برنز، برنج و مس؛ نمک و سرکه‌ سیب را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و بر روی این سطوح بکشید تا لکه پاک شود. سپس با آب سرد بشویید و با یک حوله‌ خشک کنید.

 

۱۹. از بین بردن بوی بد

سرکه‌ی سیب خواص آنتی باکتریال دارد. به همین دلیل، اغلب اوقات ادعا می‌شود که سرکه‌ی سیب می‌تواند بوهای بد را از بین ببرد. هیچ تحقیقی این ادعا را تایید نمی‌کند، اما می‌توانید با ترکیب سرکه‌ی سیب و آب، اسپری خوشبو کننده تهیه کرده و این ادعا را آزمایش کنید. این اسپری، جایگزینی طبیعی برای خوشبو کننده‌های موجود در بازار است. می‌توانید آن را با آب و نمک‌های اِپسوم ترکیب کرده و خوشبو کننده‌ی پا تهیه کنید. بدین ترتیب، با از میان رفتن باکتری‌های ایجاد کننده‌ی بوی بد، از شر بوی بد و ناخوشایند پا خلاص خواهید شد.

Facebook
Telegram
WhatsApp
Email
Twitter